Nie sposób ukryć, że rozwój technologiczny minionej dekady sprawił, że projektowanie samochodów osobowych poszło znacznie do przodu. Auta są coraz częściej zaopatrywane w coraz to nowocześniejsze typy zawieszenia, niż świetnie nam znane dotąd zawieszenie standardowe. Zawieszenie pneumatyczne, ponieważ o nim mowa, możemy na razie zauważyć w autach z wyższej półki. Można zauważyć, że ten rodzaj technologii, coraz to chętniej stosują twórcy pojazdów kombi i Suv.
Różnice pomiędzy zawieszeniem pneumatycznym a standardowym
Dotychczas każdemu doskonale znane było zawieszenie klasyczne. Niemniej jednak coraz częściej nowszych samochodach, wymieniane jest ono poprzez jego pneumatyczny odpowiednik. Jaka jest nadrzędna różnica pomiędzy tymi dwoma technologiami zawieszenia?. Otóż skupić uwagę należy nade wszystko na konstrukcji. W zawieszeniu klasycznym, za tłumienie nierówności i wyboi odpowiedzialne były komponenty z gumy i metalu. Kwalifikujemy do nich wahacze, amortyzatory, tudzież sprężyny.
Sklep Airmatic: miech audi a6 c6
Sytuacja wygląda diametralnie inaczej w przypadku zawieszenia pneumatycznego. Za niwelowanie drgań odpowiadają metalowo-gumowe podzespoły, lecz na dodatek, zasadnicze są ściśle zespolone z amortyzatorami miechy. Są one napełnione powietrzem, pod wysokim ciśnieniem i to zadaniem sprężonego powietrza jest rola polegająca na niwelowaniu drgań. W klasycznym zawieszeniu, funkcję tę spełniały jedynie sprężyny.
Wskazane jest jednak wiedzieć, iż zawieszenie pneumatyczne będzie wymagało od nas dużo więcej czynności serwisowych. Wszystkie usterki muszą zostać wykryte stosownie wcześnie, aby zapobiec poważniejszej awarii. Co 30 tysięcy kilometrów wskazane jest przeprowadzić przegląd zawieszenia i jeśli jest to potrzebne, to poddać je odpowiedniej regeneracji na specjalistycznym warsztacie.
Jakie są zalety zawieszenia pneumatycznego?
W pierwszej kolejności należy stwierdzić, że zawieszenie pneumatyczne ma pełną masę pozytywnych stron. Jako pierwszą z nich, możemy wymienić tak naprawdę wysoką wydajność resorowania. Samochód z tego rodzaju zawieszeniem znakomicie sprawdzi się na górzystych drogach i wówczas możemy liczyć na znaczną niwelację drgań. Zawieszenia pneumatyczne mają także opcję rozpoznania rozmiarów prześwitu. Przydaje się to w wypadku pokonywania kilometrów w nierównym terenie, gdzie o asfaltowej drodze nie ma mowy.
Sklep Airmatic: miech mercedes w212
Po załadowaniu bagażnika zawieszenie pneumatyczne wypoziomuje tylną oś, tak by znalazła się ona na równej wysokości z osią z przodu samochodu. I auto nie straci wówczas właściwości jezdnych.
Odpowiedzmy sobie jednak na pytanie, z jakich względów ten rodzaj zawieszenia jest chętnie stosowany w SUV-ach?. Przede wszystkim dlatego, że auto z zawieszeniem pneumatycznym dojedzie poniekąd w trudne i niełatwo osiągalne miejsca, gdzie auto z konwencjonalnym klasycznym i brakiem możliwości regulowania przepustów nadwozia, mogłoby po prostu na takiej drodze zwyczajnie utknąć.
Samochody z zawieszeniem pneumatycznym
Wykorzystywanie w zawieszeniu miechów, które współpracują z amortyzatorami staje się coraz to bardziej pożądanym rozwiązaniem. Obecnie możemy spotkać się z nim w pojazdach marki premium. Zawieszenie pneumatyczne stosuje się choćby w Mercedesach, głównie w modelach E i S, ale także w wielkich Suv-Ach jak m.in.. Ml czy też Gl.
Pneumatykę w zawieszeniu stosuje również Audi w swoich modelach: A6 ( od C5, C6, C7 C8), A8 (od D3, D4, D5), jak i X6 (E71 i F16). Pneumatykę znajdziemy także w słynnych Volkswagenach jak między innymi. Phaeton i Touareg i w terenówkach Toyoty- Land Cruiser.