Na rynku znaleźć można samochody o wielu typach konstrukcji, które zostały stworzone z myślą o wykorzystywaniu w konkretnych warunkach. Niektóre z nich są podobne do innych, jednak odbiegają od siebie pod względem drobnych szczegółów. Taka sytuacja ma miejsce również w przypadku SUV-ów i crossoverów. Jakie są różnice pomiędzy takimi typami konstrukcji?
Crossover jako samochód miejski
Crossovery mają dość duży prześwit stworzony z myślą o wjeżdżaniu na wysokie, miejskie krawężniki. Ten typ pojazdu może kojarzyć się z samochodami terenowymi, ale znajduje on swoje zastosowanie głównie na asfaltowych drogach, idealnie amortyzując ich nierówności. Przykładem typowego, większego crossovera jest Jeep Renegade o masywnej konstrukcji nieco przypominającej SUV-a.
W przypadku crossoverów niezwykle istotny jest duży prześwit. Cecha ta pozwala na łatwe sklasyfikowanie takich aut jak minivany, kombi czy hatchbacki.
SUV, czyli samochód terenowy
SUV-y to masywne pojazdy terenowe o napędzie 4×4 z redukcyjną skrzynią biegów i sztywną, solidną ramą. Obecnie takie pojazdy są dostępne również w kompaktowych wersjach, które sprawdzają się dobrze podczas okazjonalnej jazdy po mieście. Popularnością cieszą się SUV-y z silnikiem hybrydowym o znacznie lepszej wydajności niż klasyczne warianty. Przykładem typowego SUV-a marki Jeep jest model Compass, który został dostosowany również do warunków panujących w mieście, nie tracąc swojego masywnego charakteru.
Różnice pomiędzy SUV-em a crossoverem
Największą różnicą pomiędzy crossoverem a SUV-em są ich gabaryty. Pierwszy typ jest znacznie mniejszy, natomiast drugi wyposaża się zwykle w bardziej terenowe zawieszenie i napęd na cztery koła. Crossovery tworzy się z myślą o jeżdżeniu po mieście, podczas gdy SUV-y spisują się świetnie również na leśnych drogach.
– Czasami klasyfikacja danego samochodu jako crossover lub SUV bywa dość problematyczna. Niektórych modeli aut nie da się ściśle zdefiniować, a często stanowią one połączenie obu typów konstrukcji. Mowa tu głównie o nowych pojazdach, które dążą do uzyskania osiągów samochodów terenowych przy jednoczesnym dostosowaniu do warunków miejskich – mówi specjalista z firmy ADF Auto oferującej różne modele samochodów marki Jeep.
Nie wszystkie masywne samochody są SUV-ami. Podobnie jest również w przypadku dużych, ale typowo miejskich aut. Na klasyfikację danego pojazdu wpływają głównie takie czynniki jak silnik, napęd, skrzynia biegów, ogólny kształt czy prześwit. Z tego powodu wielu producentów nie definiuje tworzonych modeli w sposób jednoznaczny, informując tylko o poszczególnych parametrach wspólnych dla crossoverów i SUV-ów.