W każdym warsztacie samochodowym powinien znajdować się kompresor oraz instalacja pneumatyczna. Dzięki temu można łatwiej wykonywać bardzo wiele różnych czynności. Sprawdzimy, jak działa kompresor tłokowy, a także, w jaki sposób wykonywana jest współpracująca z nim instalacja. Dowiemy się również, z jakich narzędzi można z jej wykorzystaniem używać.
Kompresor i jego instalacja
Sprężarki powietrza dzielimy zasadniczo na dwa typy, mogą być one śrubowe albo tłokowe. W tym pierwszym przypadku nie można jednak uzyskiwać tak dużych ciśnień, jakie potrzebne są w instalacji w warsztatach samochodowych. Dlatego też w typowym serwisie aut spotyka się zazwyczaj kompresor tłokowy. Jego sposób pracy jest bardzo charakterystyczny, nieco przypomina działanie silnika spalinowego, jednak z pewnymi różnicami. Przede wszystkim jego zawory otwierają się i zamykają w taki sposób, by zapewnić maksymalne sprężanie powietrza. Dzięki temu jest w stanie wytworzyć ciśnienie dochodzące lub przekraczające 10 bar, co jest w pełni wystarczające dla warsztatowej instalacji. Stąd też wykorzystanie kompresorów tłokowych jest bardzo powszechne, również w małych wersjach sprężarek powietrza, które możemy kupić do przydomowego garażu.
Jak działa układ pneumatyczny?
Sprężarka nie pompuje powietrza bezpośrednio do odbiorników, ale gromadzi je w dużym zbiorniku. Może on mieć pojemność od kilkudziesięciu, przez kilkuset, do nawet kilku tysięcy litrów. Możliwe jest również łączenie kilku zbiorników ze sobą, dzięki czemu następuje powiększenie pojemności. Gdy kompresor tłokowy napełni zbiorniki sprężonym powietrzem, wyłącza się po otrzymaniu informacji z czujnika ciśnieniowego. W układzie znajduje się także zawór bezpieczeństwa, który działa mechanicznie. Ponowne uruchomienie nastąpi dopiero wtedy, gdy ciśnienie spadnie poniżej pewnego progu. Dlatego przez chwilę można pobierać je, nie słysząc, jak silnik elektryczny uruchamia się ponownie. Powietrze może być pobierane albo za pomocą giętkich węży, które można rozwijać lub rozciągać, albo też z wykorzystaniem stałej instalacji, wykonanej z rur stalowych. Wykorzystuje się je między innymi do pompowania opon, przedmuchiwania zanieczyszczeń, czy kluczy i innych narzędzi pneumatycznych.
Jak można się przekonać, posiadanie kompresora tłokowego jest niezbędną rzeczą w każdym warsztacie. Jednak wcale nie musi się to ograniczać wyłącznie do tego typu miejsc. Możemy zakupić niewielką sprężarkę do własnego garażu, która znacznie ułatwi nam prace wykonywane przy samochodzie.